עומר גטניו מנכ"ל חברת דה סרוויס: ישנם מקצועות בהם אין תחליף מכני לאדם – תכנון פיננסי הוא אחד מהם

בשנים האחרונות, Financial Planning Standards Board Ltd שהוא גוף מקצועי ללא מטרות רווח, האחראי על קביעת הרגולציות והתקינה של תחום התכנון הפיננסי העולמי, מבצע בחינה מדוקדקת לגבי כניסתן של פלטפורמות אוטומטיות של ייעוץ, העשויות לעצב ולשנות את עתידו של עולם התכנון הפיננסי, האנושי.

אין ספק כי בהרבה תחומים בעולם העסקי, בני האדם הולכים ונדחקים החוצה ע"י המכונות, וישנם תחומים שבהם הסיטואציה היא בלתי נמנעת. אין להתווכח עם העובדה שבעולם הייצור והתעשייה, מכונה תמיד תהיה יעילה בהרבה מפס ייצור אנושי. אך ישנם תחומים, בהם המכונה לעולם לא תוכל להחליף את האדם, במיוחד כזה מגיע לשני עקרונות:

  1. המגע האנושי – כולנו תמיד נעדיף את הקשר האישי מול נותן השירות שלנו, לא התנהלות מול מענה מכני שלא מספק לנו את הצורך הרגשי בקבלת השירות שאנו מחפשים.
  2. האנושיות שלנו, מלבד העובדה שהיא מכתיבה לנו תנאי עבודה מסוימים וכתוצאה מכך גם מגרעות ומגבלות, היא גם זו המבדילה אותנו מן המכונות. אנו מסוגלים למחשבה עצמאית ומקורית, מציאת פתרונות שונים במקומות בהם על פניו ישנו רק פתרון אחד, וחשיבה אסוציאטיבית שהמכונות פשוט לא ניחנו בה (עד היום, אין לדעת מה יביא עמו העתיד).

עומר גטניו, מייסד ומנכ"ל חברת דה סרוויס, אומר: "מכיוון שזוהי בהחלט שאלה בוערת על סדר היום, הרי על פניו, התהליך שמחשב יעבור כדי למצוא את האפיק המשתלם והנכון ביותר עבור תכנון פיננסי קר ומחושב, נראה כאילו הטכנולוגיה עלולה לדחוק החוצה את המגע האנושי, ולהשתלט על השוק".

מה שוק המתכננים הפיננסים חושבים על הטכנולוגיה החדשה?

על כן, ערכה ה-FPSB סקר עולמי, בו שאלה את קהילת המתכננים הפיננסים העולמית, אילו פרמטרים של הליך התכנון הפיננסי ופרקטיקות יכולים לצאת נשכרים ממעבר לטכנולוגיה החדשה, ומאידך – מה יכול להיפגע? מיותר לציין כי התגובות היו חלוקות. מחד – ישנו רצון עז להתקדם עם הטכנולוגיה, לנצלה באופן יעיל ככלי משלים, לבין התחושה הגורפת כי תכנון פיננסי לא יכול להתבצע ע"י גורמים לא אנושיים. כמתכנן פיננסי מוסמך ובעל ניסיון ארוך שנים בעולם הפיננסים, עומר גטניו מעיד מתוך היכרות קרובה עם העולם, הטכנולוגיות המוצעות בו, וההיכרות עם הלקוחות, כי הוא אינו חושש מהשתלטות הרובוטים על התחום.

תחליף ממוחשב או הקשר האנושי?

תחליף קר וממוחשב לא יכול לתפוס את מקומו של הקשר האנושי, הייעוץ האישי, מציאת הפתרונות תוך הקשבה לצרכיי הלקוח, בכל זאת אנו מדברים על חיים של בני אדם, לא רק על מאזן בנקאי. החיים רצופים באירועים בלתי מתוכננים הדורשים יצירתיות כשהם לפתע מגיעים . לעניות דעתו של עומר גטניו, המחשבים לעולם לא יוכלו להגיע לרמה של יצירתיות ומציאת פתרונות כפי שבני האנוש מסוגלים.

עומר גטניו, מנכ"ל ומייסד חברת דה סרוויס, מציין כי הוא תומך בשימוש בכלים טכנולוגיים כאפיק משלים לייעוץ האנושי. "בכל הנוגע לאיסוף מידע מהיר, זירוז קבלת נתונים, בחינת חישובים וכל תחום בו יש משמעות למהירות השגת הדאטה, המחשבים יוכלו בהחלט לסייע. בכל הנוגע ליחס האישי והקשר אל הלקוח – אינני מוטרד". מסכם בדבריו עומר גטניו.