עומר גטניו – האם חברי הכנסת ישמידו תעשייה של 218 מיליארד שקל?

בשנת 2016  דנה ועדת הכספים בהצעת חוק הנקראת – "קופת הגמל להשקעה". זהו מוצר שינוהל כמו קרן נאמנות אך עם הטבות מס. במצב כזה, לא מומלץ לבצע השקעות בקרנות נאמנות. עם זאת, מה שכן עשוי לשמור על קרנות הנאמנות, הוא קביעה כי ההפקדה המקסימלית תהיה 100 אלף שקל בשנה.

לפי עומר גטניו – מנכ"ל דה סרוויס, מדובר במוצר חיסכון חדש אשר אמור לעודד אנשים להשקיע לפני לגיל פרישה, ולמשוך ממנו את החיסכון בכל גיל. חוסכים שיבחרו לחסוך לגיל פרישה באמצעות קופת הגמל החדשה, ייהנו משתי הטבות מס:
1. פטור ממס רווח הון
2. קצבת פנסיה פטורה ממס.

חוסכים שימשכו את כספם לפני גיל פרישה, ישלמו מס רווח הון. כדי לא להפוך את המוצר למקלט של מס, נקבע בתזכיר החוק, שסך ההפקדות יוגבלו לרמה של 100 אלף שקל בשנה לקופה.

מי שמתרגש פחות מהמוצר החדש, והסביר כי הטבת המס עשויה להסתכם ב–533 שקל בלבד בשנה, הוא יו"ר איגוד המתכננים הפיננסיים בישראל, עומר גטניו. עומר גטניו ביצע בדיקה לפי התסריט הבא: במידה והחוסך מפקיד 100 אלף שקל בשנה במשך 15 שנה, הרי שבהנחת תשואה של 5% לאחר דמי ניהול, ועם אינפלציה שנתית של 2%, הוא יגיע לרווח ריאלי של 55% לערך. מסכום זה, המס הריאלי (25%) הוא 13,750 שקל. לכן הבשורה של האוצר מסתכמת ב–900 שקל בשנה בלבד.